Wednesday 28 November 2012

UKKM

Hi and Assalamualaikum!

semalam 27 November 2012. saya pergi Kolej Mara Seremban untuk menduduki UKKM which is stand for Ujian Kecenderungan Kemasukan Mara untuk tingkatan empat 2013. berpakaian sekolah lengkap okay. some of my buddies dah hadapinya pada 26 November. so saya selidik lah diorang senang ke susah? hihi. diorang cakap ada senang dan ada susah. terdiri daripada 40 soalan Matematik yang mesti dijawab dalam masa 1 jam 15 minit , 50 soalan Sains dijawab dalam masa 1 jam , dan 100 soalan Keperibadian dalam masa 30 minit.

wah bunyi macam hebat je kan? hahaha okay. diorang tak bohong bila saya hadapinya semalam. honestly , soalan Matematik ada susah dan ada senang. Sains senang je. hehe. Keperibadian? semestinya lagilaaah senang cause semua pasal diri kita sendiri. so jawapannya semua betul cuma berhati-hati sebab Mara akan pilih yang mana lebih baik. so, pandai-pandailah jawab. hehe. a big thanks to my buddy , Atikah Nazihah di atas tips dan semangat yang dia kasi. dia student MRSM Pengkalan Hulu, Perak since form 1 till form 3. saya jealous sebenarnya sebab masa form 1 dia dapat tawaran tu sedangkan saya takkkkk -.- . okay nvm. benda dah lepas. takde rezeki lah kot masa tu. lagipun saya rasa kecikk lagi kalau dah duk asrama masa form 1. btw saya rindu dia sangat tau. kitorang classmate since darjah 6 lagi tapi rapat masa form 1. seriously dia baik gilaa dan sangat bijak orangnya. hehe.

tak lupa jugak, terima kasih kepada Syaqir Anas dan Khairun Ammalin sebab diorang dah exam sehari sebelum saya so dia ada bagi sikit-sikit contoh soalan. act, sama je dengan exam yang selalu kita duduki masa sekolah. tak lupa jugak kepada Najwa dan Kak Nabilla atas doa mereka. hehehe. thanks so much :).

oh ya cakap pasal UKKM pulak okay. kat Kolej Mara Seremban tu, saya ambil sesi petang start pukul 2.30 petang hingga 5.30 petang di Computer Lab 1. i seeeee kat list pelajar yang ambil tu seramai 250 orang! tapi hakikatnya, i seeeee jugak tak de pun seramai tu yang datang. hihi entah kenapa. ada yang tak datang la tu. semua soalan objektif. boleh pilih A,B,C, atau D. dan semua soalan mesti dijawab dalam komputer! dunia IT kan sekarang. tak mustahil suatu hari nanti semua student wajib bawa laptop untuk belajar. tak perlu berat-berat bawa buku teks. ahaks!

Alhamdulillah, saya dapat jawab semuanya dengan baik dan berjalan lancar. In Sha Allah lulus UKKM. hmm tapi hakikatnya saya tak pasti akan dapat MRSM Bitara sama ada MRSM Tun Ghafar Baba, MRSM Taiping, atau MRSM Peng. Chepa. tapi saya nak sangat-sangatttttt MRSM Tun Ghafar Baba tuuuuuuu. sedihnya. memang harap-harap boleh tapi entahlaaa. tawakkal je kepada Allah. tapi mana-mana MRSM pun okay. SBP pun ada. In Shaa Allah harap salah satu daripadanya boleh. Aminn. doakan saya ye! hope korang yang mintak tu pun boleh.

ohya antara soalan UKKM yang saya ingat, for Maths :
- Translation
- Circle *paling banyak!
- Linear Inequalities
- Integers
- Volume *kena ingat formula okay.
- dan banyak lagi tapi saya lupa. hehe. soalan macam exam biasa je. :)

for Science :
- Nutrition
- Parts of ears, and tongue.
- dan lainlain. hehe jangan risau, Sains tidak sesukar Maths. =p

that's all yang saya ingat. jangan risau bagi soalan Maths tu, dah disediakan 1 helai kertas kosong bagi conteng-conteng pengiraan, dan 2 helai kertas yang ada bentuk circle bagi soalan tajuk tersebut. so senanglah sikit nak conteng-conteng sudut apa semua tu kan. hee. bagi yang belum menghadapi UKKM dan akan menghadapinya, tengok-tengoklah balik nota dan formula penting dalam Maths and Science. In Shaa Allah you can! :)

Good Luck guys! doakan kejayaan KITA okay. =)

Ya Allah, berikanlah keputusan cemerlang straight A's dalam PMR pada tahun 2012 ini kepada aku dan kawan-kawan seperjuanganku. Semoga kami dapat menggembirakan ibu bapa dan keluarga kami. Aminnn Ya Rabbal 'Alamiinn. =')

11 comments :

  1. singgah follow http://thebrandnewgirl.blogspot.com/2012/11/dear-you.html :)

    ReplyDelete
  2. maths ssh ark? -,- mampuih aq!

    ReplyDelete
  3. Akak, waktu ujian tu boleh bawak kalkulator ke? Atau kena kira secara manual?

    ReplyDelete
  4. Maaf, nk tnya. Soalan Keperibadian tu soal aspek ap? Adkah dri segi IQ atau Sikap yg perlu ad utk jd seorg pljr Maktab? Please, I really need ur helps.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tentang kepemimpinan diri. pastikan jwb tu, mcm ke arah kita ni boleh jd leader je dlm apa2 aktiviti. sorry ye lambat reply.

      Delete
  5. ada interview x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. interview mcm mana tu? tkdelah. exam berkomputer tu je :)

      Delete
  6. awk , yg soalan maths tu semua formula kene hafal ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu sy tk hafal. just ingat balik yg kita dah belajar. hmm formula tk susah pn. ingat formula volume je. :)

      Delete

Thanks for your comments :)

 
Template by Ain. Edited and design by Nadhirah. All rights reserved by Nadhirah